Lokomotive serije JZ 83

Lokomotive, motorni vozovi, vagoni...

Urednik: ivanjz

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

Veliko hvala gospodinu železocestnik-Darku na lepom prilogu. Želim ti dobrodošlicu na forum. Drago mi je da je jedan ovakav poznavatelj železnica postao naš član. Hvala Darko!

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od cira-1 »

Poštovani gospodine železocestnik

2002. godine sam bio u Bijeljini i naravno otišao do stanice da posetim prijatelja i snimim stanicu. Tad sam dobio repliku fotografije (prva). Fotografiju sam dobio od poslednjek opravnika u Bijeljini g. Joze Mitrovića sa posvetom da je to poslednji voz u Peckoj na vodonapojniku.

Pa sa verujemo u taj podatak

I ovu fotografiju sam dobio od prijatelja Joze :

Ulazak u Pecku (ud Bijeljine) jula 1963. godine.
1175.jpg
1175.jpg (233.48 KiB) Pregledano 2067 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od železocestnik »

Hvala na lijepim riječima, obojici.

Ja o nekim stvarima o željeznici baš neznam mnogo, ali mogu reći, da se snađem u arhivima i bibliotekama, kde se mogu pronaći neki detajli, sa kojima ponekad možemo zajedno doći do novih saznanja.

Baš o ovoj poslednjoj vožnji na pruzi Bijeljina - Bosanska Mezgraja ( 26.5.1979) moglo bi se naći i zapis u novinama i više fotografija.

Ja ču sada najprije napisati, šta je o kraju ove pruge zapisao Keith Chester u svojoj knjizi: The Narrow Gauge Railways of Bosnia-Hercegovina.

Kao prvo, treba reći, da je to odlična knjiga i da je u njoj ogromno padataka. Neke sam več proverio i tačni su. Jasno je, da kod knjige ovako širokog područja dođe i do koje greške.

Chester piše na stranici 281 ovako:

"Jedina uzkotračna pruga u BiH ostala je po 5. mjesecu 1978 35 km duga pruga iz Bijeljine do Bosanske Mezgraje, koja je bila u naležnoszi ŽTP Beograd. Od godine 1970 pruga je služila izključivo za rudnik uglja u Bosanskoj Mezgraji. Vozovi su bili mješani, od nekoliko vagona uglja i dva ili tri osobna vagona. Zanimljivost pruge bilo je punjenje lokomotive sa vodom iz izvora kod Modrana....
Godine 1975 bila je odobrena izgradnja energane na ugalj kod Ugljevika i tako nije bilo više uglja, da se prevozi, jer se je sav potrošio u energani.
Došao je 26.5.1979, kada se je pruga zatvorila, dakle baš 100 godina, kad je bila postavljena vojnička uzkotračna pruga iz Bosanskog Broda i počelo se po njoj voziti putnike i tovar 7.5.1879.

Poslednji voz vukla je lokomotiva 0-8-2 br. 83-175 i revija "Continental Railway Journal" (broj 39/1979) javljala o o događaju:
"bilo je cviječa i party za sve, koji so došli na događaj. Za čuda bili su dobrodošli i stranci, sasvim drugčije nego prije."
Dakle, to je bila poslednja pruga u BiH.U Bijeljini su sve tri lokomotive JŽ 83 ostale na stanici do 1984, a slijedeće godine još samo JŽ 83-175 i 3 vagona."


To je sve o poslednjoj vožnji kod Chestera.

U slijedećem postu ćemo saznati neke nove podatke io toj poslednjoj vžnji iz revije "Nova proga", br. 14 iz 1979. godine.

Pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od železocestnik »

Pozdravljen cira-1,

kada se počne sastavljati mozaik, svaka fotografija i svaka izjava puno vrijedi.

Polako se može posle sa usporedbom fotografija i podataka doći do tačnog podatka o nekim detajlima.

Najvažnije je sakupiti građu i izjave sudionika, dok jih još služi pamčenje. Dobro, ne sećaju se baš svega, ali može biti za početak interesantna informacija, na kojoj može se graditi dalje.

Pa recimo za ovu poslednju vožnju voza na pruzi iz Bijeljine do Bosanske Mezgraje sigurno su fotografije u "Continental Railway Journal" ,broj 39/1979.
Kada se pronađu, mogu se dalje uspoređivati sa drugim fotografijama.
Pa sigurno se mogu pronači fotografije u lokalnim novinama ili u reviji ŽTP Sarajevo i Beograd.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

još tekst iz Nove proge broj 14, iz 1979. godine...
zel-4.jpg
zel-4.jpg (184.5 KiB) Pregledano 2041 put
Na kratko:
"Obustavljen je promet na pruzi između Bosanske Mezgraje i Bijeljine.
Godina 1947 izgradili su prugu od Modrana do Bosanske Mezgraje.
Godine 1950 bila je Bijeljina povezana sa normalnotračnom željeznicom prema Šidu. Ostalo je još 32,7 km uskotračne pruge od Bijeljine do Bosanske Mezgraje.
Maksimalni uspon: 29 promila, najmanji radij 50 metara, visinska razlika 154 metara.
Prugom je rukovodio ŽTO Novi Sad.
Do godine 1978 su pored mešanih vozovavozili i tovarni vozovi i bila je to najrentabilnija pruga u ŽTO Novi Sad.
Od 5. mjeseca 1978 ostao je još samo putnički promet sa 2 para vozova na dan.
Putovanje je trajalo 2 sata.
Maksimalna brzina: 50 km/h
Zadnji vlak je pošao 26.5. 1979 u 13.40 sa lokomotivom JŽ 83-175, izgrađenom 1949 u Đuro Đaković.
Teža voza bila je 62 tona, voz je imao 24 osovina.

Strojevođa: Žarko Maksimović (37 godina staža)
Ložač: Hamdija Tupković

Za ovaj voz nije bilo potrebno kupiti kartu.

Lokomotive će biti izložene kao muzejski eksponat u Novom Sadu, Bijeljini i Rumi.


Za sada nije poznato, ko je pripremio ovaj članak i odakle fotografija. Ali sigurno može se saznati ;)


pozdrav
Darko

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od cira-1 »

Prvo da predložim da pređemo na TI što ja kažem da se ne vijamo.A drugo predlažem da ovu diskusiju nastavimo na temi Pruga Bos. Rača - Bij. - B Mu u Uzani kolosek u Srbiji.

Tu ima više podataka i lad pogledš to možemo nastaviti dalja istraživanja.

Pozdrav

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

da, svako ko to želi može da ja samnom na ti. Ustvari to mi odgovara, jer sam malo stariji, pa sam se navikao (skoro) svakom mlađem obratiti na ti. E pa sad je do njega, da li to koristi ili ne.

Ja više podataka o ovoj prugi i nemam, tako bi bilo najpametnije, da završimo o fotografijama zadnje vožnje lokomotive JŽ 83 ovdje, pošto je to baš tema o lomotivama JŽ 83. Pošto je to kraj vuće na uskotračnim prugama na području BiH, tema je interesantna.

Ja mislim, da ne fali mnogo više, da se završi ovaj slučaj o zadnji vožnji i da se tačno kaže, koja lokomotiva je vozila i da se slože sve fotografije sa zadnje vožnje.
Pokušat ću dobiti dodatne informacije od Chestera, ali isključivo o zadnji vožnji dana 26.5.1979. U stvari me sada interesiraju samo još fotografije sa ove poslednje vožnje. Ostalih podataka već imamo dovoljno, tako da možemo reći, da je datum tačan.
Postoji još pitanje, koliko vagona je vukla lokomotiva na ovoj poslednjoj vožnji...
Tako možemo isključiti one fotografije, koje nemajo toliko vagona i tako dalje.

Interesantno je, da po internetnim stranicama ima puno članaka, ali fotografija nema ili nisu sa nekim dokazima.
I sa fotografijama u novina treba da budeš oprezan. Zna se, kako novinari nemaju fotografije, pa ubace neku staru ili čak sa neke druge pruge.

Ili recimo kako je sa fotografijama. Primjer je fotografija Ferdinanda, na željeznički stanici. Ispod je neko napisao: 1 sat prije atentata na stanici Sarajevo. A Ferdinand u običnoj oficirskoj uniformi...

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

nisam se ni setio, da bi mogla biti poslednja vožnja na pruzi između Bosanske Mezgraje i Bijeljine i u knjizi Keith Chester: Bosnia-Hercegovina: Narrow Gauge Album.

Pošto je ovdje u knjizi tačno zapisano, da je na ovoj zadnjoj vožnji uradio ove dvije fotografije Andreas Knipping, se sada zna, da je posjetio Knipping BiH godine 1976 i 1979.
zel-1.jpg
zel-1.jpg (114.32 KiB) Pregledano 2041 put
zel-2.jpg
zel-2.jpg (94.31 KiB) Pregledano 2041 put
Tekst kod ovih fotografija:
zel-3.jpg
zel-3.jpg (32.15 KiB) Pregledano 2041 put
Pouzetak:

Dana 26.5.1979 bila je zadnja vožnja na pruzi Bijeljina-Bosanska Mezgraja.
Na ovoj zadnjoj vožnji voz je vukla JŽ 83-175. Šljivovica je tekla (baš ne u potocima, to ne piše) i fotoaparati stranaca su škljocali. Prvi put stranci nisu bili primljeni u ovim krajevima kao sumljivi elementi.

Obe fotografije uradio je Andreas Knipping u Bosanskoj Mezgraji.


Fotografije u knjizi Keitha Chestera su pod copy-rigt. Kada sam bio u korespondenciji sa g. Chesterom o Steinbeisovim željeznicama u BiH, dozvolio mi upotrebu po koje fotografije, kada postoji potreba, da se dođe na kraj nekom istraživanju.

Ja mislim, da smo došli do kraja istraživanju poslednje vožnje lokomotive JŽ 83-175 dana 26.5.1979-

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od PECELJ »

Na dosadašnjim fotografijama se vidi da je 26.05.1979.godine lokomotiva JŽ 83-175 u zadnjoj vožnji dovukla kompoziciju iz Bijeljine u Bos.Mezgaju. Putnički vagoni su bili tzv. "ilidžanci".
U Bos.Mezgaji nije bilo okretnice ni trijangle , pa je u povratku lokomotiva išla sa tenderom napred.

Za ovu fotografiju se tvrdi da je poslednja vožnja na relaciji Bos.Mezgaja-Bijeljina. Samo sada je lokomotiva JŽ 83-174 a vagonima "ilidžancima" je izgleda pridodat još koji vagon ali ne tog tipa. Vidi se velika gužva i puno putnika, što je običaj pri zadnjim vožnjama.
Možda se i ovaj povratak za Bijeljinu može smatrati onom pravom zadnjom vožnjom ? Normalno ako je sve ovo tačno.
83174posljednjicirobijeri7 1979 mezgaja.jpg
83174posljednjicirobijeri7 1979 mezgaja.jpg (80.22 KiB) Pregledano 2048 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

Lokomotiva 83-024 u nepoznatoj stanici.

http://www.google.com
Prilozi
83-024.jpg
83-024.jpg (97.26 KiB) Pregledano 2197 puta

Pošalji Odgovor

Povratak na “Vučna i vozna sredstva sa nekadašnjeg uskog koloseka”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 7 gostiju