Poštanske marke sa motivima železnice Ex Yu

Stare razglednice, fotografije, stanice, dokumenta...

Urednik: alend

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od ivanjz »

Stara poštanska marka iz Austrougarskog perioda sa motivom Prenja na Neretvi.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od ivanjz »

Poštanska marka BiH izdata povodm 125. godina železnica.

Slika

http://www.google.com

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

Uz izdate marke iz serije "Lokomotive uskog kolosjeka u Republici Srpskoj"
pošta Republike Srpske je izdala i koverte sa istom tematikom sa propratnim tekstom.

Prvi koverat i pripadajući propratni tekst.


Slika

Bosna i Hercegovina je, svojevremeno, imala najrazvijeniju mrežu pruga uskog kolosjeka na svijetu. U vrijeme najvećeg procvata željezničkog saobraćaja, krajem pedesetih godina prošlog vijeka, BiH (dijelom teritorija današnje Republike Srpske) je raspolagala sa oko 1.500 kilometara pruga širine 760 milimetara. Sve važnije željezničke pravce na teritoriji BiH napravila je austrougarska okupaciona vlast u periodu od 1879. godine pa do kraja prve decenije 20. vijeka. „Uske pruge" su prolazile kroz predjele nevjerovatne ljepote, a popularni „Điro" je postao legenda još za života. Nažalost, vlast bivše SFR Jugoslavije ukinula je sve pruge uskog kolosjeka u današnjoj RS i BiH u periodu od 1966. do 1979. godine...

Rama

Prve lokomotive za pruge uskog kolosjeka isporučene su BiH u kasno ljeto 1878. godine, a izradila ih je fabrika „Kraus" iz Minhena. Radilo se o veoma jednostavnim mašinama, snage od 20 do 60 KS, koje su vukle manje putničke i teretne vozove. NJihova maksimalna brzina iznosila je 15 km/č, a prvih nekoliko godina saobraćale su na liniji Bosanski Brod - Sarajevo i na prugama u oblasti Usore, da bi potom bile korišćene za vuču teretnih vozova prilikom izgradnje „uskih pruga" u BiH krajem 19. i početkom 20. vijeka.

Od ukupno 24 lokomotive ovog tipa, 20. vijek dočekale su samo tri: „Rama", „Augusta" i „Ida". Potonja je nestala u vihoru Prvog svjetskog rata, a „Augusta" je prije pola vijeka iskorišćena kao donor rezervnih dijelova „Rami", koja je jedina sačuvana zbog činjenice da je upravo ova lokomotiva dovukla prvi voz u Sarajevo 1882. godine. Danas se „Rama", restaurisana i u voznom stanju, čuva u Železničkom muzeju u Požegi (Srbija) i najstarija je sačuvana lokomotiva koja je saobraćala prugama uskog kolosjeka u BiH (dijelom teritorija današnje Republike Srpske).

JŽ 83-056

Nova era na „uskim prugama" u BiH (dijelom teritorija današnje Republike Srpske) započela je 1903. godine, kada su austrijske i njemačke fabrike lokomotiva bh. željeznicama počele da isporučuju snažne mašine za vuču teretnih i putničkih vozova. Te lokomotive, koje su u mreži Jugoslovenskih željeznica imale oznaku 83, bile su najbrojnije i najpouzdanije mašine na prugama uskog kolosjeka. Između 1903. i 1949. godine proizvedeno je ukupno 185 mašina ovog tipa, od kojih je 178 radilo u željezničkoj mreži bivše Jugoslavije.

Lokomotive serije 83 prevozile su putnike i teret na gotovo svim prugama uskog kolosjeka u BiH, osim na prugama sa zupčastom trećom šinom. Imale su četiri vezane osovine, jednu slobodnu osovinu i poseban dvoosovinski tender. Dva parna cilindra razvijala su snagu od 350 do 400 KS i maksimalnu brzinu od 35 km/č.

Do danas je sačuvano petnaestak lokomotiva serije 83, od kojih 83-052 i 83-173 povremeno vuku vozove na turističkoj pruzi „Šarganska osmica" na Mokroj Gori (Srbija), tri mašine rade u rudniku uglja u Banovićima, dok su dvije završile u Austriji, gdje prevoze turiste na tamošnjim „uskim prugama". Lokomotiva 83-056, proizvedena 1923. godine, danas stoji kao spomenik prugama uskog kolosjeka u Trebinju.

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

Drugi koverat i žig sa pripadajućim propratnim tekstom.

Slika Slika

Bosna i Hercegovina je, svojevremeno, imala najrazvijeniju mrežu pruga uskog kolosjeka na svijetu. U vrijeme najvećeg procvata željezničkog saobraćaja, krajem pedesetih godina prošlog vijeka, BiH (dijelom teritorija današnje Republike Srpske) je raspolagala sa oko 1.500 kilometara pruga širine 760 milimetara. Sve važnije željezničke pravce na teritoriji BiH napravila je austrougarska okupaciona vlast u periodu od 1879. godine pa do kraja prve decenije 20. vijeka. „Uske pruge" su prolazile kroz predjele nevjerovatne ljepote, a popularni „Điro" je postao legenda još za života. Nažalost, vlast bivše SFR Jugoslavije ukinula je sve pruge uskog kolosjeka u današnjoj RS i BiH u periodu od 1966. do 1979. godine...

Unrra 22

U okviru Programa Ujedinjenih nacija za pomoć i rekonstrukciju (UNRRA), Jugoslavija je od septembra 1945. do aprila 1946. godine na ime pomoći dobila 34 parne lokomotive za pruge uskog kolosjeka. Sve one napravljene su u fabrici „H. K. Porter" u američkom gradu Pitsburgu.

Ove mašine imale su četiri vezane osovine i nezavisan četvoroosovinski tender, a pokretala su ih dva parna cilindra, ukupne snage 240 KS. Razvijale su maksimalnu brzinu od 30 km/č, a imale su – za to vrijeme – veoma moderan dizajn i poluzatvorenu kabinu.

Lokomotive UNRRA saobraćale su na relacijama Drvar-Lička Kaldrma, Drvar-Prijedor, Srnetica-Mliništa-Jajce, Donji Vakuf-Bugojno-Gornji Vakuf i Zavidovići-Olovo-Han Pijesak. Nažalost, jedina postojeća mašina ovog tipa (nepoznatog broja) već više od 30 godina trune na Mliništima, na krajnjem jugozapadu Republike Srpske.

Škoda 1937

Poslije Drugog svjetskog rata na prugama bivšeg „Šipada" većina lokomotiva bila je ili uništena ili se nalazila u veoma lošem stanju. Zbog toga je od čehoslovačke fabrike „Škoda" naručeno šest novih lokomotiva, koje bi bile sposobne da savladaju velike uspone i oštre krivine na prugama uskog kolosjeka.

Pomenuta fabrika isporučila je ove mašine Jugoslaviji 1948. godine i one su odmah uključene u saobraćaj na „Šipad"-ovim prugama preko planine Klekovače, odnosno od Drvara, preko Srnetice, do Prijedora i Jajca.

Radilo se o veoma snažnim lokomotivama, koje su imale pet vezanih osovina i poseban dvoosovinski tender. NJihova puna težina iznosila je 52 tone, a dva parna cilindra obezbjeđivala su im snagu od 400 KS i maksimalnu brzinu od 30 km/č.

Lokomotiva broj 1937 većinu svog radnog vijeka vukla je vozove na relacijama Drvar-Lička Kaldrma, Drvar-Srnetica-Prijedor i Srnetica-Sanica Donja. Potom je radila u rudniku Banovići, a danas - restaurisana – ponosno stoji ispred sjedišta „Željeznica Republike Srpske" u Doboju.

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

2011.godine Pošta Republike Srpske izdala je seriju poštanskih maraka pod nazivom "Dizel lokomotive i motorni vozovi uskog kolosjeka u RS".

Prva u seriji je Dizel hidraulična lokomotiva 720.

Slika

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

Druga u seriji je Dizel hidraulična lokomotiva JZ 740

Slika

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

Treća u seriji je Četverodijelni dizel motorni voz JŽ 802.0/802.5

Slika

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

Četvrta u seriji je Trodijelni dizel motorni voz JŽ 801/806

Slika

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

I peta u seriji je Dizel hidraulične lokomotive sa inventarnim brojevima 077,096,097,098

Slika

sencica

Re: Poštanske marke sa motivima železnice

Poruka od sencica »

Uz izdate marke iz serije "Dizel lokomotive i motorni vozovi uskog kolosjeka u RS"
pošta Republike Srpske je izdala i koverte sa istom tematikom sa propratnim tekstom.


Prva dva koverta i pripadajući propratni tekst.

Slika Slika

Mreža pruga uskog kolosjeka bila je nekada među najvećim u Evropi, a Bosna i Hercegovina svakako je predstavljala značajan dio toga. Postojalo je nekoliko širina kolosjeka i to 600 mm, 750 mm, 760 mm i 1000 mm. U Srbiji se koristila širina kolosjeka od 760 mm.

U Bosni i Hercegovini početak izgradnje pruga izvodile su Austrijske vojne vlasti, koje uvidjevši neprohodnost terena odlučuju se za izgradnju sistema pruga uskog kolosjeka koji će biti povezan sa austrijskom i mađarskom mrežom normalnog kolosjeka. Sa druge strane u Srbiji izgradnja pruga počinje sa normalnim kolosjekom, ali usljed konstantne besparice, a sa druge strane uviđanjem potreba za novim prugama odlučuje se, takođe, na sistem pruga uskog kolosjeka. Nekada je cijela mreža pruga istočne i centralne Srbije bila uskog kolosjeka.

1960-tih i 1970-tih usljed neekonomičnosti ovih pruga, dolazi do postepenog ukidanja ili „normalizacije“ kolosjeka, tako da danas, nažalost, nemamo osim ponovo obnovljene Šarganske osmice te pruge Mokra Gora – Višegrad, više uspomena na ovaj značajan period razvoja željeznica kod nas.

Na našim markama izdvajamo neke od dizel lokomotiva i motornih vozova uskog kolosjeka.

Dizel hidraulična lokomotiva serije 720 (kolosjek 0,76 m)


Nabavljene za Rudnik mrkog uglja Banovići 1987.godine iz Mašinske industrije Niš kao lokomotive DHL 450U. Ona je bila sastavljena iz dve pogonske grupe, gdje jedna vuče naprijed, a druga nazad. Radnici radionice RMU 1992.godine preradili su jednu u dvije lokomotive serije 720-001 i 720-002, a 2004.godine od druge lokomotive lokomotivu 720-003 s tim što je druga polovina poslužila za rezervne dijelove. Motori su proizvedeni u fabrici TAM Maribor.

Dizel hidraulična lokomotiva serije JŽ 740

Proizvedena je u fabrici „Đuro Đaković“ u Slavonskom Brodu za potrebe ŽTP Sarajevo. Proizvedeno je 40 lokomotiva od 1968. do 1969.godine. Maksimalna brzina je 50 km na sat.

Četvorodijelni dizel motorni voz serije JŽ 802.0/802.5

Za potrebe ŽTP Sarajevo proizvedeno je 12 garnitura u fabrici „Đuro Đaković“ u Slavonskom Brodu od 1966. do 1968.godine. Maksimalna brzina 60 km/h.

Trodijelni dizel motorni voz serije JŽ 801/806

Proizveden je u fabrici Ganc Mavag u Budimpešti. Za JŽ je nabavljeno 5 garnitura 1938.godine. Saobraćali su do 1964.godine. Maksimalna brzina im je 70 km na sat. Osnovna boja im je metalik siva, a jedno vrijeme su bojeni u višnja crveno.

Pošalji Odgovor

Povratak na “Razglednice, fotografije sa motivima železnica, železničke stanice”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 25 gostiju