Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita - Srpska "Istočna" pruga

U Srbiji je bio veliki broj ovih pruga. Podsetimo se.
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita - Srpska "Istočna" pruga

Poruka od ivanjz »

Gledajući film „Rudareva sreća“ verujem da ova pruga zaslužuje da se o njoj nešto više kaže.

N. Govedarević u svojoj knjizi „Privatne pruge uzanog koloseka u Srbiji“ kaže:

„Na osnovu izuzuzetno povoljnih analiza o količinama i kvalitetu pronađenog uglja, Eskontna banka Beograd je osnovala akcionarsko društvo „Jerma A.D.“ za izgradnju i eskploataciju rudnika kamenog uglja u području sela Rakite, srez lužnički, okrug pirotski.
Poseban problem bio je transport uglja od Rakite do državnih železnica. Najbliža železnička stanica bila je Sukovo, na pruzi od Pirota prema tadašnjem Caribrodu. U to vreme uglavnom se za prevoz koristila železnica.
Od Sukova do Rakite trebalo je probiti prugu kroz do tada nepristupačne i divlje predele u klisurama reke Jerme i Rakite. Istovremeno je od Sukova do Rakite trebalo savladati visinsku razliku od 445 metara.
Odabrana je i projektovana dekoviljska pruga širine koloseka 600 mm. Ove pruge se grade lako i brzo, lako se prilagođavaju terenu, podnose velike nagibe kao i krivine malog poluprečnika (do 20 metara), a uz to prevoznim kapacitetetom zadovoljava prognozirane maksimalne potrebe rudnika.
Teren za probijanje pruge bio je izuzetno težak. Moglo se ići samo dolinom reke Jerme i Rakite. Jerma izvire u Znepolju, na razvođu planina Vlasine i Krvavog Kamika, a kod sela Strezimirovca prelazi u Bugarsku gde kod gradić Trn probija svoj prvi Kanjoj – Trnsko ždrelo. Jerma zatim kod sela Petačinci prelazi u Srbiju. Kod Zvonačke Banje u Jermu se uliva Rakitska reka. Nizvodno od Zvonačke banje Jerma ulazi u svoj drugi kanjon Odorovačko ždrelo. Kod manastira Sv. Jovana (Poganovo) reka se razlije i umiri, a potom ulazi u Vlašku klisuru sa kanjonom Vlaško ždrelo. Kod slikovitog planinskog sela Vlasi, Jerma napušta klisuru, umiri se a zatim nedaleko od Sukova, kod sela Gradište, uliva u Nišavu. Kanjoni reke Jerme spadaju u najživopisnije i najlepše kanjone u našoj zemlji. Ukupna dužina reke Jerme je 74 kilometra.
Kroz ove klisure i kanjone bilo je izuzetno teško izgraditi običnu stazu za pešake, a kamoli prugu. Između okomitih, skoro vertikalnih masiva Mamulja i Todorinog kamika u Vlaškom ždrelu širina kanjona jedva da je deset metara. Sve su to bili divlji predeli, gotovo izolavani od ostalog sveta, čiji su siromašni stanovnici uglavnom živeli od pečalbe.
Radovi na trasiranju i izgradnji pruge počeli su 1925. godine. Dužina trase od železničke stanice Sukovo(Belo Polje) do stanice u selu Rakita iznosila je 27 kilometara. Na trasi pruge probijeno je 14 tunela, izgrađeno više vijadukata od kojih je najveći bio na Berinjskoj reci kod sela Zvonce, podignuto je nekoliko mostova preko reke Jerme i njenih pritoka i prosečene tri, do tada neprohodne klisure, sa svojim kanjonima. Posebno su bili atraktivni delovi pruge kroz kanjone, sa puno kratkih tunela i useka. Ukupno je bilo položeno 33 kilometra koloseka, a izgradnja pruge koštala je 22 miliona dinara.
Domicilna stanica bila je u Sukovu gde je bilo i sedište direkcije železnica „Jeram A.D.“, ložionica, pošta, magacini, restoran i stambene zgrade za saobraćajno i ložioničko osoblje. Nešto kasnije, 1930. godine, izgrađen je veliki objekat za briketiranje uglja. U Sukovu je ispred ložionice bila izgrađena i pretovarna rampa za pretovar uglja iz rudarskih vagona u vagone državnih železnica.
Ložionica u Sukovu imala je dva koloseka sa servisnim kanalima i opremom za održavanje i popravku lokomotiva i vagona. U ložionici je radilo petnaestak radnika.
Duž pruge izgrađeno je sedam železnički stanica – Sukovo(Belo Polje), Vlasi, Manastir Sv. Jovan, Trnski Odorovci, Zvonačka Banja, Zvonce i Rakita. Stanica Belo Polje i Rakita imale su po tri koloseka, a ostale po dva.
U Vučjem Delu(Vražjoj Crkvi) i Kozarniku izgrađene su čitave rudarske kolonije – stanovi za rudare, restorani, magacini, radionice, upravne zgrade.“

Na slici polazna stanice Belo Polje na ovoj pruzi. Na spratu je bila direkcija železnica ove rudarske pruge. Vid se tri uzana koloseka kao i jedan normalni.

http://wwww.google.com
Prilozi
Sukovo.jpg
Sukovo.jpg (193.19 KiB) Pregledano 7473 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Suko - Rakita srpska "Istočna" pruga

Poruka od ivanjz »

Koliko je bila teška ova trase pruga vidi se iz ove tri fotografije iz filma. Trasa je na pojedinim mestima morala biti ukopana u stene. Toga je malo i na bosanskoj Istočnoj pruzi. Fotografije su iz Odorovačke klisure.

Nastavak sledi...

http://www.google.com
Prilozi
Odorvacka-klisura3.png
Odorvacka-klisura3.png (934.42 KiB) Pregledano 7472 puta
Odorvacka-klisura2.png
Odorvacka-klisura2.png (726.81 KiB) Pregledano 7472 puta
Odorvacka-klisura1.png
Odorvacka-klisura1.png (616.5 KiB) Pregledano 7472 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita srpska "Istočna" pruga

Poruka od ivanjz »

Još dve fotografije iz Vlaške klisure.

http://www.google.com
Prilozi
Jerma-Vlaska-Klisura.png
Jerma-Vlaska-Klisura.png (632.39 KiB) Pregledano 7453 puta
Jerma-pruga.jpg
Jerma-pruga.jpg (102.73 KiB) Pregledano 7453 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita srpska "Istočna" pruga

Poruka od ivanjz »

Trasa pruge Sukovo - Rakita.

[url]http:/wwww.google.com[/url]
Prilozi
Trasa-Sukovo-Rakita.jpg
Trasa-Sukovo-Rakita.jpg (214.53 KiB) Pregledano 7442 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita srpska "Istočna" pruga

Poruka od ivanjz »

Detalj iz kanjona reke Rakite.

http://www.google.com
Prilozi
Jerma-kanjon.jpg
Jerma-kanjon.jpg (182.49 KiB) Pregledano 7426 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita - Srpska "Istočna" pr

Poruka od ivanjz »

Fotografija sa ovoga mesta dok je pruga radila(Zvonačko ždrelo).

http://www.google.com
Prilozi
jerma 11.jpg
jerma 11.jpg (140.73 KiB) Pregledano 7410 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita - Srpska "Istočna" pr

Poruka od cira-1 »

Jerma - Iz knjige Privatne pruge uzanog koloseka u Srbiji 1881-2006.-Nenad Govedarovic.

Slika

Korisnikov grb
shuca
Vozovođa
Poruke: 230
Pridružen: 05 Jun 2012, 22:27
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita - Srpska "Istočna" pr

Poruka od shuca »

Album planinara-vozoljubitelja iz Nisa....
Fotografije sa planinarske ekspedicije oko Rakite...
Na dve fotografije se vide napustena rudarska okna, kao i
upravna zgrada rudnika Rakita...
Uzivajte u pejsazima netaknute prirode istocne Srbije, gde mozete slobodno piti vodu iz potoka...
https://plus.google.com/photos/11332255 ... banner=pwa

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita - Srpska "Istočna" pr

Poruka od ivanjz »

Film „Rudareva sreća“ bio je pre svega propagandni film sa namerom da privuče što više radnika u zabačene predele. Verovatno je i tome i uspeo jer je rudnik kratko vreme po svom otvaranju zaposlio više od 1000 radnika. Najveća proizvodnja uglja bila je 1929. godine i iznosila je oko 60000 tona. Od te godine proizvodnja je počela naglo da opada pa je 1932. godine iznosila 20000 tona. Početkom aprila 1934. godine proizvodnja je obustavljena zbog nedostaka uglja. Krajem septembra 1935. godine rudnik je ponovo oživeo ali samo u jednom revirru, dok su ostali već bili zarušeni. 1937. godine nabujala reka Jerma odnela je dobar deo rudarske pruge od Trnskih Odorovaca pa skoro sve do sela Sukovo. Tom prilikom reka je odnela i železnički most kod Trnskih Odorovaca. Opravka i obnova pruge trajala je veoma dugo, verovatno zbog nerentabilnosti proizvodnje uglja pa rudnik nije radio sve do 1940. godine.
Već 1933. godine dug rudnika je iznosi šesdeset miliona dinara, a nakon toga taj dug je sve više rastao, doka najzad 1938. godine akcionarsko društvo prekida rad na kopanju uglja zbog nerentabilnosti.
Može se reći da je to pre II svetskog rata bila najvće promašena investicija u bivšoj kraljevini Jugoslaviji.

Na slici dole utovar uglja na separaciji u Rakiti.
Prilozi
jermaut2.png
jermaut2.png (582.7 KiB) Pregledano 7387 puta
jermaut1.png
jermaut1.png (786.86 KiB) Pregledano 7387 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga Sukovo(Belo Polje) - Rakita - Srpska "Istočna" pr

Poruka od cira-1 »

U stanici Sukovo, vršio se pretovar u vagone normalnog koloseka, a to se radilo na sledeći način. Vagoni normalnog koloseka su bili „ukopani”, što se može videti iz ove dve fotografije koje su iz knjige privatne pruge.

Stanica Sukovo - Iz knjige Privatne pruge uzanog koloseka u Srbiji 1881-2006.-Nenad Govedarovic.
Slika

Sukovo pretovar - Iz knjige Privatne pruge uzanog koloseka u Srbiji 1881-2006.-Nenad Govedarovic.
Slika

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje industrijske pruge uskog koloseka u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 8 gostiju