Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mez

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska

Poruka od Jaguar »

cira-1 piše:
Ubrzo po završetku Prvog svetskog rata ova pruga, pošto je jedino imala spoj sa Srbijom
Nakon prvog svjetskog rata, odnosno nakon "Vidovdanskog" ustava, kraljevina SHS je podijeljeda na 33 oblasti (prilog 1).

Sremska Rača je potpala pod Sremsku oblast sa središtem u Vukovaru (prilog 2), koja se teritorijalno potpuno poklapala sa Sremom prije početka prvog svjetskog rata (prilog 3).

Bosanska Rača je potpala pod Tuzlansku oblast (kao i cijela Semberija), dok je Mačva potpala pod Valjevsku oblast.
Prilozi
oblasti.jpg
oblasti.jpg (184.98 KiB) Pregledano 3076 puta
syrmia.jpg
syrmia.jpg (138.71 KiB) Pregledano 3076 puta
Szerem.jpg
Szerem.jpg (184.77 KiB) Pregledano 3076 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska

Poruka od Jaguar »

ISPRAVAK
Jaguar piše:
... dok je Mačva potpala pod Valjevsku ...
Mačva je nakon donošenja "Vidovanskog" ustava ušla u sastav Podrinjske oblasti (prilog) sa centrom u Šapcu.
Prilozi
Sabac.jpg
Sabac.jpg (57.19 KiB) Pregledano 3067 puta

sdz361
Mašinovođa
Poruke: 159
Pridružen: 02 Apr 2012, 17:19
Kontakt:

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska

Poruka od sdz361 »

Jaguar piše:ISPRAVAK
Jaguar piše:
... dok je Mačva potpala pod Valjevsku ...
Mačva je nakon donošenja "Vidovanskog" ustava ušla u sastav Podrinjske oblasti (prilog) sa centrom u Šapcu.
Teritorijalna politička i administrativna podela Kraljevine SHS/Jugoslavije nije imala mnogo veze sa teritorijalnom podelom oblasnih direkcija državnih železnica. Podela železničke mreže je definisana Uredbom o ustrojstvu (kasnije o organizaciji) Ministarstva saobraćaja i pri podeli pruga se imala u vidu racionalna ekspolatacija železničke mreže. Zato se teritorije tih direkcija nisu nikad sasvim poklapale sa administrativnom podelom države.

Što se tiče podataka o pripadnosti pruge Ugljevik/Bos. Mezgraja - Bijeljina - Bos. Rača podaci su Vam prilično netačni.

Ova pruga je još pre konačnog završetka građenja, 1922. godine predata Direkciji Beograd (građenje je započela Direkcija Sarajevo). Razlog za to je bio što je ova pruga je bila odvojena od ostalih bosanskih pruga a sa sremskim prugama je lako povezana brodskom vezom preko Save (u to vreme to je bilo uobičajeno i železnica je imala svoje remorkere koji su prevozili šlepove na kojima su bile položene šine. Za kolosek 0,76 m to je bio remorker "Tanasko Rajić"). Za prevoz uglja koji je bio glavna roba na ovoj pruzi sagrađena je žičara sa korpama preko Save do stanice Sremska Rača Sava. Iako dakle nije postojala direktna šinska veza, rad ove i sremskih pruga je bio jedna funcionalna celina, dok sa ostalom bosanskom mrežom rad ove pruge nije imao nikave veze. Zato je ovo rešenje bilo krajnje logično. Inače pruge u Sremu su još početkom 1921. godine predate na upravljanje Direkciji Beograd, takođe veoma logično jer te pruge funkcionalno najviše gravitiraju beogradskom železničkom čvoru.

Ova pruga je pripadala Direkciji Beograd sve do 1937. godine. U međuvremenu je na teritoriji ove direkcije izgrađeno nekoliko novih pruga i ona je postala prilično "razvučena". Zato je tada odlučeno da se zbog rasterećenja beogradske direkcije, pruge u Sremu predaju na upravljanje Direkciji Subotici, koja je inače bila najmanja direkcija u Kraljevini Jugoslaviji. Sa sremskim prugama ova direkcija je dobila i prugu Ugljevik - Bos. Rača.
To je trajalao do pred kraj 1939. godine. Tada je izbio drugi svetski rat. Lokacija tako važne ustanove kakva je oblasna direkcija železnica, na samo par kilometara od granice nije bilo dobro rešenje i odlučeno je da se sedište ove direkcije preseli u Novi Sad. Međutim u tom gradu železnica tada nije imala adekvatne prostorije i ljude, a vremena za čekanje nije bilo, pa je odlučeno da se subotička direkcija premesti u Beograd pod nazivom Direkcija Beograd Sever (dotadašnja Direkcija Beograd je postala Beograd Jug. I to je bilo privremeno rešenje jer je ona trebalo da se premesti u Niš).

Posle drugog svetskog pruge u Sremu i ova pruga su ponovo potpale pod Direkciju Beograd (Zemun) od koje je kasnije nastao ŽTP Beograd. Samo u kratkom periodu, od 1963. godine do 1966. godine ova i ostale sremske pruge su bile u eksploataciji ŽTP Novi Sad. Od 1966. godine do 1977. su bile ponovo u sastavu ŽTP Beograd. Te godine su iz njegovog sastva izuzete pruge u Vojvodini i formiran ŽTO Novi Sad. Međutim ta odluka u praksi nije sprovedena do gašenja ove pruge tako da je ona završila svoj život u ŽTP Beogarad.

Dakle u svom radnom veku ova pruga je, sem u kratkim periodima 1937-39, 41-44 i 63-66 bila pod upravom Direkcije/ŽTP Beograd.

Što se tiče pitanja o mestu na kome se o ovoj pruzi piše na ovom forumu slažem se da treba izbegavati bilo kakve teritorijalne insinuacije ili nešto što bi bila politička provokacija. Međutim ovo nije zvanični državni forum niti se on bavi takvim pitanjima. Kao i na većini "vozoljubiteljskih" foruma na ovim prostorima, i mi uglavnom primenjuje princip funkcionalne i organizacione a ne političke "pripadnosti" pruge. Pošto se ovde uglavnom radi o istorijatu života i rada neke uzane pruge, tako je mnogo praktičnije i korektnije za teme kojima se bavimo na ovom forumu. Ova pruga je za svog postojanja nesumljivo bila funkcionalni i organizacioni deo sremskih a ne bosanskih pruga. Ali ta činjenica svakako ne podrazumeva bilo kakve političko-teritorijalne insinuacije oko statusa područja na kome se ta pruga nalazi. Potpuno je jasno da se ova pruga nalazila u Bosni i ja nisam video nijedan post koji je dovodio to u pitanje.

Ovaj princip se primenjuje i u obrnutom smeru: pruga Priboj (na Limu) - Uvac koja se uvek nalazila na teritoriji Srbije se na ovom forumu razmatra pod temom pruga u Bosni i Hercegovini jer ona "funkcionalno" i organizaciono bila deo BiH a ne srpske mreže železnica.

I na kraju stanica Sremska Rača Sava nije drumom bila povezana sa teretnim železničkim pristaništem već je od nje išao kolosek sve do Save. Ostatak tog koloseka sa interesantnim čeličnim mostom koji je sad na suvom može i danas da se vidi u šumi iza stanice. Železničko pristanište je bilo malo dalje od brodskog putničkog.

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska

Poruka od Jaguar »

sdz361 piše:
Teritorijalna politička i administrativna podela Kraljevine SHS/Jugoslavije nije imala mnogo veze sa teritorijalnom podelom oblasnih direkcija državnih železnica.

Ova pruga je još pre konačnog završetka građenja, 1922. godine predata Direkciji Beograd (građenje je započela Direkcija Sarajevo).

Ova pruga je pripadala Direkciji Beograd sve do 1937. godine. U međuvremenu je na teritoriji ove direkcije izgrađeno nekoliko novih pruga i ona je postala prilično "razvučena". Zato je tada odlučeno da se zbog rasterećenja beogradske direkcije, pruge u Sremu predaju na upravljanje Direkciji Subotici, koja je inače bila najmanja direkcija u Kraljevini Jugoslaviji. Sa sremskim prugama ova direkcija je dobila i prugu Ugljevik - Bos. Rača.
To je trajalao do pred kraj 1939. godine. Tada je izbio drugi svetski rat.



Dakle u svom radnom veku ova pruga je, sem u kratkim periodima 1937-39, 41-44 i 63-66 bila pod upravom Direkcije/ŽTP Beograd.

POSVE NEVAŽNO, PRUGA JE BILA ISKLUČIVO U BOSNI I HERCEGOVINI.

Što se tiče pitanja o mestu na kome se o ovoj pruzi piše na ovom forumu slažem se da treba izbegavati bilo kakve teritorijalne insinuacije ili nešto što bi bila politička provokacija.

OVDJE I JEST RIJEČ ISKLJUČIVO O NAMJERNOJ (UPRAVO TU RIJEČ RABI POKRETAČ TEME) PROVOKACIJI.

Ovaj princip se primenjuje i u obrnutom smeru: pruga Priboj (na Limu) - Uvac koja se uvek nalazila na teritoriji Srbije se na ovom forumu razmatra pod temom pruga u Bosni i Hercegovini jer ona "funkcionalno" i organizaciono bila deo BiH a ne srpske mreže železnica.

TEMA JE, KOLIKO VIDIM: MEĐEĐA - UVAC, KOJA JE ZAHVAĆALA TERITORIJE DVIJU (DANAŠNJIH) DRŽAVA, PA JE PRIMJENJEN KRITERIJ "KILOMETRAŽE". TAKVIH "MEĐUDRŽAVNIH" (PREMA SADAŠNJIM DRŽAVNIM GRANICAMA) IMA DOSTA. RECIMO, USKOPLJE - ZELENIKA JE U TRI.


I na kraju stanica Sremska Rača Sava nije drumom bila povezana sa teretnim železničkim pristaništem već je od nje išao kolosek sve do Save.

PISAO SAM O PUTNIČKOM PRISTANU, A NE O TERETNOM I TO U VRIJEME ŠTAMPANJA KARTE.

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mez

Poruka od Jaguar »

Umjesto skrivanja iza "direkcija":
cira-1 piše:Namerno sam ovu temu stavio ovde. Jeste da je pruga u Republici Srpskoj, ali pripada Direkciji Beograd.

Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mezgraja)
bolje bi bilo da ste ovako napisali:

"Teritorij, na kojem se nalazila pruga Bosanska Rača - Bosanska Mezgraja, danas pripada bosanskohercegovačkom entitetu Republika Srpska, a taj entitet ja doživljavam kao sastavni dio Republike Srbije, pa zato uvu prugu namjerno uvrštavam među srbijanske uskotračnice".

Da ste tako napisali, isto bi bilo prokativno, ali bi bar zvučalo iskreno, a možda biste privukli čak više sljedbenika i "advokata" na forumu.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mez

Poruka od ivanjz »

Zamolio bih učesnike foruma da se ova diskusija obustavi.

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mez

Poruka od Jaguar »

ivanjz piše:Zamolio bih učesnike foruma da se ova diskusija obustavi.

Jednostavno prebacite ovu temu u poglavlje o bosanskohercegovačkim uskotračnicama ili blokirajte svakog koji se usudi proturječiti.

Dok ovu prugu svojatate među srbijanske, nemojte očekivati posluh. Bosanci su Vam poslovično tvrdoglavi i ne trpe provokacije, osobito ne politički motivirane.

Do Vas je, a ne do sudiinika diskusije.

Što se tiče one žičare "Rača", volio bih da takve teme ima na forumu (prilog), pa da vidim slike. U Sloveniji imate jednu kabinsku putničku žičaru preko Save, i to na ručni pogon
Prilozi
zicara.Raca.jpg
zicara.Raca.jpg (76.99 KiB) Pregledano 3030 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mez

Poruka od Jaguar »

mali.paja piše:
Zašto se ova uskotračna pruga nalazi na 2 teme?

Administrator je sve uskotračne pruge, koje su se, makar dijelom nalazile na jugoslavenskom ozemlju, razdijelio prema državama, pravnim sljednicama Jugoslavije (prilog 1).

Ali, bilo je uskotračnih pruga koje nisu bile isključivo na ozemlju jedne sljednice.

U takvim slučajevima administrator je odlučio da pruga bude u poglavlju o prugama, koje se odnose na jednu državu (sljednicu), kako se pruga ne bi "komadala" baš točno "do granice", pa "iza granice".

Koje kriterije je administrator primijenio kod takve "raspodjele", ne znam, jer nije napisano.

Međutim, ova uskotračna pruga se (dok je postojala) nalazila samo i jedino u Bosni i Hercegovini, pa je zato i svrstana među bosanskohercegovačke uskotračnice (prilog 2).

Ako je netko ovu prugu upisao u poglavlje o srbijanskim uskotračnicama, onda to možemo pripisati ili apsolutnom nepoznavanju osnovnoškolskog "upoznavanja prirode i društva" ili političkom spletkom
Prilozi
poglavlja.jpg
poglavlja.jpg (63.7 KiB) Pregledano 2996 puta
u_Bosni_i_Hercegovini.jpg
u_Bosni_i_Hercegovini.jpg (99.6 KiB) Pregledano 2996 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mez

Poruka od Jaguar »

Očito niste jedini koji sanjate da Bosne i Hercegovine nikada nije postojala, te da je Semberija u Srbiji.


U "razvijenom svijetu" nikome ne bi palo na um da se obazire na napise politićkog provokatora, a kamoli da ga pita za "suglasje".

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik (Bosanska Mez

Poruka od Jaguar »

Nije tema pogrešna, dapače, nego je postavljena u krivo poglavlje ("pobrkani lončići"). Sve je OK, samo se ima "spojiti" sa istovjetnom temom u poglavlju o hrvatskim uskotračnicama.

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 7 gostiju