Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8140
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

Bio je ovaj spisak na predhodnoj strani i čini mi se da je dovoljno čitak. Jedino ako nemate neke koji slabo vide.
Slično je i na temi "Lajkovac-žel.čvor."
Najbolje je da se nešto izbriše, da ne dupliramo.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od ivanjz »

Nisam video vaše priloge g.PECELJ. Ostavio sam Vaše priloge za Valjevo i moje za Lajkovac.

http://www.google.com

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8140
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

jovanla piše:.


Živeo voz! Vek valjevske železnice.
(Tekst g. Zdravka Rankovića,
novinara izdavačkog preduzeća ”Kolubara” iz Valjeva, objavljen za
stogodišnjicu pruge Zabrežje – Lajkovac – Valjevo.)


U ponedeljak, prvog (14. po novom kalendaru) septembra u 16 časova
1908. godine, počeo je saobraćaj prugom uzanog koloseka Zabrežje
-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo. Dva dana ranije, uveče, sastavljene su u
Lukavcu šine koje su do tada postavljane od Valjeva i od Zabrežja. (To
je oglašeno sa dva puščana pucnja i dve svetleće rakete i proslavljeno
zakuskom od šest pečenih ovnova i buretom vina.)

Dužina pruge 67,4 kilometra; širina koloseka 0,76 metara. Stanice:
Zabrežje, Obrenovac, Stubline, Brgule, Mali Borak, Skobalj, Jabučje,
Lajkovac, Slovac, Divci, Iverak i Valjevo (jedina prve klase). Njihovi
šefovi: Zabrežje – Dragutin Milojević, Obrenovac – Milan Sretenović, Mali
Borak – Dragoljub Kostić, Jabučje – Boža Lazarević, Lajkovac – Dušan
Trifković, saobraćajni činovnik VII klase, Slovac – Svetozar Đukić, Divci
– Dragoljub Nikolić, Iverak – Dimitrije Pavlović, Valjevo – Nikola
Vukadinović, saobraćajni činovnik IV klase. Postojalo je i pet postaja.


Kompoziciju od četiri vagona druge i treće klase sa bogato okićenom
lokomotivom, koja je tog dana polazila iz Zabrežja, ispunili su gosti iz
Beograda, dotle pristigli lađom. Sa državnim činovnicima viskog ranga
bila je skupina beogradskih Valjevaca koja nije odolela izazovu da na taj
način putuje u zavičaj. Među njima se nalazio i dr Milorad Gođevac koji
se, četiri godine ranije, zarekao da će opet otići u Valjevo tek kad
proradi voz. „Putnici su – posvedočile su onovremene novine – uživali u
vožnji, u lepotama Posavine, Tamnave i Kolubare”.


Na usputnim stanicama prvim putnicima prugom Zabrežje-Valjevo
pridruživali su se ugledni seoski domaćini u svečanim narodnim odelima.
U Slovcu je to učinio i upravnik novih pruga Viljem Bader sa povećom
grupom nadzornika i radnika; Bader je presudno doprineo ubrzanom
završetku radova. To putovanje je trajalo šest časova.



Doček prvog voza u Valjevu 14.09.1908

Slika



U Valjevu ih je dočekala velika masa građana iz te varoši ali i iz mnogih
sela u njenoj okolini. Većina ih do tada nije ni videla voz. Svečanost je
organizovao Odbor za doček prvog voza, sastavljen od 40 predstavnika
svih političkih stranaka i iz rukovodstava Valjevske opštine, Okruga
valjevskog, strukovnih i drugih udruženja.

Među malobrojnima što su izostali sa te velike svečanosti nalazio se
i „Abrašević” gde su se tada zavetovali: „Nikad mi nećemo pevati ni za
buržoaziju ni sa buržoazijom”.

Prangije sa okolnih brda najavile su skori ulazak voza u grad što se ubrzo
i obistinilo prolaskom kompozicije krou kapiju slavoluk, napravljenu
prema zamisli gimnazijskog nastavnika crtanja Lazara Krdžalića i do tog
momenta zastrtu „muslinskim zastorom boje neba”. „Ceo prostor oko
železničke stanice baša prekrilio svet izoblačen u svečano ruho. Stanica
je bila divno okićena... Masa lepih valjevskih gospođa i gospođica, veliki
broj građana, činovnika i oficira, činili su vanredno lep utisak na onoga,
koji je sa strane posmatrao sa kakvim su oduševljenjem Valjevci
pozdravili dolazak prvog voza na njihovu stanicu” – opisale su
beogradske „Večernje novosti”.

Graditelji pruge su ostali da obeduju u objektima uz stanicu, a gosti u
hotelu „Sekulić” uz zdravice uglednika ali i uz igru i veselje. Dobrom
tamošnjem raspoloženju doprinosila je valjevska vojna muzika. Dugo se
potom pričalo da je pobednik u igranju bio sedamdesetogodišnji apotekar
Prikelmajer. Pred ponoć to veselje je nastavljeno u kafani „Srbija”.

Povratak u Zabrežje bio je sutradan u devet sati.




Razglednica Lajkovca objavljena 1928. godine povodom 20 godina
pruge Zabrežje – Lajkovac – Valjevo i svečanog otvaranja pruge
Obrenovac – Beograd


Slika



Teretni i putnički saobraćaj, doduše neredovan, počeo je 9. septembra i
to kompozicijama mešovitog sastava, od putničkih i teretnih vagona.
Ipak je u prvih 20 dana prevezeno 2.268 putnika i 487 vagona šljive i
ostvaren prihod od 25.542. dinara. (Na izvoz je čekalo još oko 2.000
vagona suvih šljiva.)

Voz je iz Valjeva polazio u 6.30 ujutro, a iz Zabrežja u 13 časova.
Saobraćao je i vanredni voz: polazak iz Valjeva u 13, iz Zabrežja u 18
časova. Karta trećeg razreda na čitavoj relaciji stajala je 2.80, a drugog
4.20 dinara u srebru. Za prtljak do 10 kilograma na relaciji Valjevo
-Obrenovac naplaćivane su 43 pare, od Valjeva do Lajkovca 10 para i od
Lajkovca do Obrenovca 33 pare. Za jednog psa je prevoz vozom od
Obrenovca do Valjeva naplaćivan 2.30 dinara u zlatu, do Lajkovca 1.25,
a do Brgula 65 para u zlatu.

Redovan putnički saobraćaj na relaciji Valjevo-Zabrežje uveden je 6.
aprila 1909. godine i to po novom redu vožnje: svakodnevni polasci iz
Valjeva u 6.15, dolasci u Zabrežje u 9.45 časova. Dnevno je u proseku
bivalo 70-80 putnika.


.

Pre izvesnog vremena preminuo je poznati i vrlo cenjen valjevski hroničar, novinar i književnik g.Zdravko Ranković, pisac knjige "Živeo voz ! Vek valjevske železnice",
objavljene povodom sto godina od puštanja u saobraćaj uzane pruge Valjevo-Lajkovac-Obrenovac-Zabrežje.

U znak sećanja na ovog plemenitog čoveka, objavljujem dve fotografije iz pomenute knjige.

Železnička stanica Divci :

Slika

Detalj sa trase Slovac-Divci :

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od ivanjz »

Zanimljiva je ova druga fotografija. Veliki broj putničkih vagona do Valjeva. Lokomotiva Đakuša na čelu. Verovatno je fotografija nastala krajem pedesetih godina.

sdz361
Mašinovođa
Poruke: 159
Pridružen: 02 Apr 2012, 17:19
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od sdz361 »

Lepa fotografija, jedna od retkih sa pruga Lajkovac - Valjevo. Mnogo više slika ima iz daleko zabčenjih krajeva nego sa ovg dela pruge.

Kad smo već kod Valjeva jedno pitanje za gospodina Pecelja. Pominjali ste već ćiru i fabriku Krušik. Ta fabrika je za vreme ćire tj. do 1968. godine imala svoju parnu lokomotivu manevarku. Da li se nešto zna o njoj i seća li se neko još toga?

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8140
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

ivanjz piše:Zanimljiva je ova druga fotografija. Veliki broj putničkih vagona do Valjeva. Lokomotiva Đakuša na čelu. Verovatno je fotografija nastala krajem pedesetih godina.
Ovo je verovatno lokalni voz Lajkovac-Valjevo. Puno putnika je presedalo u Lajkovcu i zato je toliko vagona.
Voz za Beograd je odlazio i dolazio po mraku a za Mladenovac je obično išao mešoviti voz.

Tačan položaj kompozicije sa pomenute slike se vidi na ovoj karti iz 1943.godine :

Slika

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8140
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

sdz361 piše:Lepa fotografija, jedna od retkih sa pruga Lajkovac - Valjevo. Mnogo više slika ima iz daleko zabčenjih krajeva nego sa ovg dela pruge.

Kad smo već kod Valjeva jedno pitanje za gospodina Pecelja. Pominjali ste već ćiru i fabriku Krušik. Ta fabrika je za vreme ćire tj. do 1968. godine imala svoju parnu lokomotivu manevarku. Da li se nešto zna o njoj i seća li se neko još toga?
Danas sam se malo raspitao i potvrdio neko svoje mišljenje. U Krušiku nije postojala manevarka jer za to nije bilo nekog razloga.
Na 1-1,5 km od stanice je bila trijangla u blizini ograde Krušika. Tu su se okretale lokomotive ne ulazeći u krug fabrike.
Jedan krak trijangle je preko kapije ulazio i Krušik jedno 300-400 m. Prolazio je pored magacina prodaje (civilnih i vojnih) i produžavao do prijemnog (tranzitnog ) magacina.
Ti magacini su imali rampu za utovar-istovar kao na svakoj žel.stanici. Za potrebe dovoza i odvoza vagona sa robom koristila se lomotiva iz stanice Valjevo.

Pošto je u Krušiku bilo dosta obrade metala i puno špona, pored hala mehaničke obrade prolazio je kolosek(verovatno 600mm)za vagonete, koji su se ručno gurali i odvozili špon u livnicu.
Postojale su kao ulice i na raskrsnicama je bila okretnica (okrugla ploča) gde je vagonet skretao levo ili desno ili nastavljao pravo.
Kasnije se prešlo na karete i viljuškare.
Ja sam se zaposlio u Krušiku 1975 i video sam ostatke tih koloseka za vagonete .

Izgled takvog jednog vagoneta :
Unutrasnji transport-krusik.jpg
Unutrasnji transport-krusik.jpg (87.8 KiB) Pregledano 2344 puta
Inače koliko ja pamtim, recimo od polovine 50-tih, u Valjevu nije bilo klasične manevarke. Saobraćaj i manevru su obavljale lokomotive serije 83. Bilo ih je oko četiri. Jedna za Beograd, druga za teretni ili mešoviti voz za Mladenovac i dve za manevru i lokale do Lajkovca.

Pozdrav...!

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od presa »

Neverovatno brzo je skinuta pruga od Lajkovca do Beograda 1968. godine. Prema pričama starih železničara to nije trajalao ni dva meseca.


http://www.google.com
Prilozi
Skidanje-pruge.jpg
Skidanje-pruge.jpg (71.54 KiB) Pregledano 2328 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8140
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

Zabrežje je krajem XIX i početkom XX veka bila vrlo značajna luka na Savi. Preko nje je vršen izvoz poljoprivrednih proizvoda u u zemlje Zapada.
Problem je bi doprema robe. pa ne čudi što su iz valjevskog kraja toliko insistirali da se izgradi pruga do Zabrežja, što je i učinjeno 1908.godine.

U "Politici On Line" je skoro izašao jedan kraći članak o ovoj temi i ja ga prenosim :

"ЗАНИМЉИВА СРБИЈА
Заборављени Забрешки град


Овако је некада изгледало Забрежје
zabrezje(1).jpg
zabrezje(1).jpg (115.22 KiB) Pregledano 2286 puta
Може ли Забрежје, село на Сави поред Обреновца, поново постати место у које долазе дипломате, државници и владари, као што је то било пре стотинак, двеста година?
Тешко да се тако нешто данас може и замислити, јер је од некадашње славе овде мало шта преостало.
А међу славним гостима који су се затекли на забрешкој обали били су и краљ Милан Обреновић, аустроугарски престолонаследник Рудолф, Бранислав Нушић, Чича Илија Станојевић, Тин Ујевић, Бора Станковић, Драинац, Жанка Стокић, Добрица Милутиновић...
Овде је, кажу, зачета и српска дипломатија."
Пише Д. СтевановиZ

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8140
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

Redovi vožnje iz 1928.godine :
RV zavrezje-Obrenovac 1928.jpg
RV zavrezje-Obrenovac 1928.jpg (82.4 KiB) Pregledano 2380 puta
Zanimljivost ovog reda vožnje je da je postojala direktna veza Obrenovac-Sarajevo. Iz Beograda se verovatno putovalo autovusom do Obrenovca.
A uskoro je Beograd spojen sa Obrenovcem i uzanom prugom.
RV Obrenovac-SA 1928.jpg
RV Obrenovac-SA 1928.jpg (253.19 KiB) Pregledano 2380 puta
Izvor : sajt g.S.Ignjatovića

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 10 gostiju